Thursday, July 12, 2012

Solusi isu 45 “Memilih Al-Fatih”


Harga : RM 10.00

(Back dated issues dikira 3 bulan kebelakang dr isu semasa.Harga

RM 9.Tertakluk kepada selagi stok masih ada.)
Apa yg menarik...

ISU : Siapa Di Sebalik Al-Fatih



Sultan Muhammad al-Fatih fasih bertutur dalam enam bahasa. Sejak kecil baginda sudah diajar dan dididik dengan ilmu agama. Panglima-pangliam tentera juga dijemput oleh ayahnya datang ke istana utk mengajarnya ilmu peperangan. Oleh sebab itu, sewaktu berumur 21 tahun baginda sudah mampu membebaskan kota Constantinople (kini Istanbul).Bacaan lanjut di dalam solusi isu 45…


MAHMUDAH : Ada Syurga Dalam Hati


Allah s.w.t berfirman, mafhumnya: “Sesiapa yg melakukan amal soleh sama ada lelaki ataupun perempuan dan dia beriman, maka Kami akan Menjadikan baginya hidup yg indah. Dan Kami akan memberikan ganjaran kpdnya dgn lebih baik drp apa yg mereka lakukan.” (Surah al-Nahl 16:97)


Imam al-Qurtubi berkata: “Tidaklah seseorang berpaling drp peringatan Tuhannya melainkan dunianya akan menjadi gelap, rezekinya terhalang dan kehidupannya menjadi semakin sempit.”


Punca kesusahan hati adalah percanggahan kehendak kita dgn kehendak Allah. Kita menghendaki sesuatu, tetapi Allah menghendaki sesuatu yg lain. Setiap yg berlaku tentulah dgn kehendak Allah, bukannya perkara yg kita kehendaki. Ketahuilah, Allah Maha Berkuasa, manakala kita hanya hamba yg lemah dan hina.


HAI ANAK : Anakku, Muliakan Jiran Kita


Mari mengingatkan ank-anak dengan sebuah hadis: “Rasulullah s.a.w didatangi seorang lelaki, dan beliau berkata: ‘Wahai Rasulullah, saya tinggal di kampung suku polan. Sesungguhnya, orang yg paling banyak membuat aniaya kpdku ialah org yg berjiran dgnku.’ Mendengarkan perkara ini, Rasulullah s.a.w mengutuskan Abu Bakar, Umar dan Ali supaya segera pergi ke masjid di pintunya. Maka, diperdengarkan dengan suara tegas: ‘Ingatlah kamu bahawa 40 buah rumah (di sekitar kamu) ialah jiran dan seseorang itu tidak akan masuk ke syurga jika menyebabkan jirannya takut kpd kecelakaan yg dilakukannya.” (Riwayat al-Tabarani)


FIQAH AMALI : Juruwang di Kedai Menjual Arak


Apakah hukum bekerja sebagai juruwang di kedai yg menjual minuman arak?


Jawapan: Jika jualan dilakukan secara langsung iaitu kedai tersebut hanya menjual arak, maka hukumnya haram.Walau bagaimanapun, makruh hukumnya jika jualan arak hanya sampingan dan dijual kpd org bukan Islam.


Namun demikian, lebih elok utk seseorang mengelakkan dirinya drp melibatkan diri dgn arak krn terdapat banyak tegahan dan larangan Allah s.w.t mengenai arak.


Hadis drp Anas bin Malik, mafhumnya: “Rasulullah s.a.w melaknat 10 golongan yg terlibat dgn arak iaitu pembuatnya, pengedarnya,peminumnya,pembawanya,pengirimnya,penuangnya,penjualnya,pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan pembelinya.” (Riwayat al-Tirmizi)


Firman Allah s.w.t., maksudnya: “Wahai orang yg beriman, sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan bertenung nasib dengan anak-anak panah adalah perbuatan keji yg termasuk dlm perbuatan syaitan. Maka, jauhilah (perbuatan-perbuatan) tersebut agar kamu Berjaya.” (Surah al-Ma’idah 5:90)


Tidak dinafikan kedapatan ramai org Islam di negara kita yg bekerja di tempat-tempat yg menjual arak, tetapi carilah cara atau jalan keluar utk mengelak diri drp terjebak dgn masalah ini. Justeru, disarankan agar mencari pekerjaan lain yg hasilnya benar-benar halalseratus peratus. Janganlah kita memandang remeh tentang perkara ini.


Di samping itu, jangan terlalu memilih pekerjaan semata-mata utk kehidupan di dunia yg sementara ini. Bekerjalah dlm apa-apa bidang sekalipun, yg penting hasilnya seratus peratus halal tanpa keraguan.


Kita boleh lihat terdapat ada org yg bekerja sebagai pengutip barangan kitar semula seperti kertas, botol plastic, tin dan besi. Biarpun umum melihat pekerjaan yg kotor, tetapi ia bersih dan halal di sisi Allah s.w.t


~:: Semuanya best dalam Solusi isu 45..jgn lupa beli! ( ^ _ ^)

No comments:

Post a Comment