Thursday, July 12, 2012

Gen-Q isu 10 “ Berani Untuk Jujur”


Harga : RM 7.00

Apa yg menarik...

SANTAI ILMU : Jujur Dalam Perkataan



“Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu Kitab (al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yg Allah telah tunjukkan kepadamu melalui wahyu-Nya; dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang yg khianat.” (Surah an-Nisa’ 4:105)-Riwayat at-Tirmizi dan Hakim.


HIKMATUN BALIGHAH : Golongan Yang Beroleh Syurga


Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Balad ayat 17-20 yang bermaksud:


“Dan tidak pula termasuk orang yg beriman dan saling berpesan untuk bersabar dan saling berpesan untuk berkasih sayang. (Ketahuilah orang yang beriman serta berusaha mengerjakan amal-amal yg tinggi darjatnya di sisi Tuhan), merekalah golongan pihak kanan (yang akan beroleh syurga). Dan (sebaliknya) orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Kami, merekalah golongan pihak kiri. Mereka ditimpakan (azab seksa) neraka yg ditutup rapat (supaya kuat bakarannya).


TAMAN HADIS : 3 Pesanan Agar Hubunganmu Terpelihara


Diriwayatkan daripada Abu Dzar al-Ghifari beliau berkata:


“Rasulullah s.a.w. telah bersabda kepadaku, (maksudnya): ‘Bertakwalah kepada Allah di mana-mana sahaja kamu berada, susulilah kejahatan dengan suatu kebaikan, dan berakhlaklah dengan manusia dengan akhlak yg baik.” (Riwayat al-Tirmizi)


GLOSARI HIDUP : Berani Untuk Jujur (ISU)


1) Jujurlah apabila diberi tanggungjawab.


2) Jujurlah apabila beramal.


3) Jujurlah apabila berkata-kata.


4) Jujurlah apabila berjuang.


5) Jujurlah apabila menyampaikan ilmu.


6) Jujurlah apabila mengadili.


7) Jujurlah apabila berdakwah.


~::Huraian penuh di dalam Gen-Q isu 10


MANTAP IMAN : Gapailah Kemanisan Yang Tulen!


Jujur itu perit di permulaan tetapi manis selamanya. Sedangkan bg mereka yg khianat akan menikmati kemanisan sementara di permulaan tetapi derita selamanya. Sifat manusia itu pelupa kerana manusia dijadikan tidak sempurna.Justeru dalam kehebatan yg ada, pujian drp org sekeliling dan kepercayaan yg diperoleh, agak sukar dan perit utk menghilangkan kesemua kehebatan tadi hanya untuk menunjukkan kita lemah, pelupa dan pelbagai lagi kekurangan yg lain.


FASTAQIM : Jujur Sampai ke Syurga


Dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w dengan penuh kasih sayang menitip pesan dan panduan. Mafhum sabda Nabi s.a.w.: “Hendaklah kalian bersikap jujur kerana kebenaran dan kejujuran itu bakal memimpin seseorang ke arah kebaikan. Kebaikan itu pula akan menyampaikan seseorang itu ke syurga. Seseorang itu sentiasa tetap dengan kebenaran dan perilaku yang benar serta berusaha mencarinya sehingga ditulis di sisi Allah Taala sebagai orang yg suka berlaku benar (membenarkan imannya).” –(Muttafaq ‘alaih)


INFO DRP USTAZ : Konsep Berhias Bagi Wanita


Boleh berhias, tetapi…


• Pakaian tidak nipis sehingga menampakkan warna kulit.


• Bukan menutup bahagian rambut sahaja, tetapi seluruh bahagian kecuali muka dan tapak tangan.


• Pakaian perlu longgar supaya tidak kelihatan bentuk badan.


• Tidak berjalan dengan lenggang-lenggok.


• Memakai wangi-wangian sekadar keperluan, bukannya untuk menarik perhatian lelaki.


Info sisi


Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Mana-mana perempuan yang memakai minyak wangi, lalu dia berjalan di hadapan suatu kaum supaya mereka dapat menghidunya, maka dia adalah penzina.” (Riwayat al-Nasa’i)


~::Ketahui banyak lg kisah-kisah menarik.Jangan lupa dapatkan Gen-Q isu 10! (^ _^)

No comments:

Post a Comment