Saturday, July 21, 2012

Al-Ustaz Isu 04 “Meluruskan Kekeliruan Hukum-Hakam Puasa”


Sepintas lalu...


Harga : RM 9.00

Antara yg menarik...

TADDABBUR & TAZAKKUR : Beradaplah Dengan Al-Quran


 
Baca Secara Senyap

 
Soalan: Saya pernah melihat orang “membaca” al-Quran secara senyap sambil jarinya bergerak menuruti ayat yg sedang dibaca.Bibirnya tidak bergerak pun . Adakah cara ini juga dikira sebagai membaca al-Quran?

 
Jawapan: Tidak. Bacaan yg dimaksudkan mestilah dengan menggerakkan bibir dan memperdengarkan suara walaupun perlahan hingga hanya dirinya sahaja yg boleh mendengarnya.

 
Nabi s.a.w. bersabda yg bermaksud: “Bacalah al-Quran kerana ia akan menjadi pemberi syafa’at kepada pembacanya pada akhirat kelak.” (Riwayat Muslim)

 
Maksud Nabi s.a.w. dalam hadis ini dijelaskan oleh hadis lain yg bermaksud: “Sesiapa yg membaca satu huruf al-Quran, maka baginya pahala satu kebaikan. Dan setiap kebaikan itu dilipat gandakan pula kepada sepuluh sepertinya.” (Riwayat al-Tirmizi)

 
Tegasnya di sini, seseorang itu tidak dianggap membaca al-Quran melainkan apabila dia melafazkan bacaannya hingga kedengaran oleh telinganya.

 
BELITAN IBLIS : Menghindari Tipu Daya Syaitan

 
Dalam sebuah hadis sahih, Nabi s.a.w. bersabda yg bermaksud: “Akan datang syaitan kepada kamu, lalu bertanya: ‘Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?’ Lalu manusia menjawab: ‘Allah yang mencipta.’ Lalu syaitan bertanya lagi: ‘Allah yang menciptakan segala makhluk. Namun siapa pula mencipta Allah?’ Nabi s.a.w. bersabda (maksudnya) : ‘Apabila didapati sedemikian, hendaklah seseorang itu berkata: ‘Aku beriman kepada Allah.” (Riwayat Muslim)

 
Dalam riwayat lain, Nabi s.a.w. menyatakan apabila syaitan mempersoalkan tentang pencipta Tuhanmu, maka hendaklah seseorang itu berlindung dengan Allah (daripada tipu daya syaitan itu) dan berhenti berfikir tentang perkara itu.

 
Kita perlu mengetahui segala helah dan tipu daya yg dilakukan oleh syaitan utk menyesatkan manusia. Tipu daya mereka boleh datang dlm bentuk kebaikan seperti mengingatkan manusia kpd Allah, namun pada masa yg sama ia menyuntik rasa was-was dalam hati manusia agar mempersoalkan keesaan Allah s.w.t.

 
KAMUS FIQAH

 
Apa erti Daar?

 
Daar ertinya rumah, daerah atau wilayah. Darul HArbi bererti wilayah peranag, atau wilayah yang dikuasai pihak musuh. Darul Islam bererti wilayah Islam, atau wilayah yang berada di dalam kekuasaan tentera Islam.

 
FOKUS : Perubatan Moden Dan Kesannya Pada Puasa

 
Rawatan Masuk Air atau Glukos

 
Soalan : Pada Ramadan tahun lepas saya diamsukkan ke wad salaam empat hari. Sepanjang waktu itu, badan saya menerima air dan gula melalui suntikan di tangan. Apa hokum berpuasa ketika itu? Air itu bukan melalui mulut pun. Dari satu segi pula, saya memang merasa bertenaga dan tidak letih ketika itu biarpun tidak makan minum. Barangkali disebabkan badan saya menerima air dan gula. Jadi saya inginkan kepastian.

 
Jawapan : Puasa itu batal. Ulama yg mengkaji kewajaran hokum syariat (ta’lil al-ahkam) di sebali larangan makan dan minum bagi orang berpuasa merumuskan bahawa ia bertujuan untuk menghalang sebarang zat makanan atau minuman yg akan memberi tenaga baru kepada tubuh.

 
Hikmahnya, Allah ingin melihat kesabaran dan kesungguhan hamba-Nya bertahan dalam keadaan tenaga badan semakin berkurangan. Sedangkan rawatan masuk air atau glukos ke badan sebenarnya memberi tenaga baru kepada tubuh biarpun ia tidak melalui mulut sekalipun.

 
BICARA MUSLIMAH : Memahat Kesabaran Pada Diri

 
Tip Orang Sabar 
  • Mengakui bahawa diri kita masih jauh daripada sifat sabar.
  • Menyedari bahawa kehidupan adalah medan ujian.
  • Mengetahui betapa hebatnya balasan buat orang yg sabar.
  • Tetap istiqamah melakukan amal soleh.
  • Beriman dan yakin dengan takdir Allah.
  • Mengikat diri dengan Allah melalui doa.
  • Lazimkan memerhati orang yang lebih susah daripada kita. 
  • Jaga pandangan lebih mudah untuk kita sabar mengawal nafsu.
~:: Huraian penuh di dlm al-Ustaz isu 04

 
KEMUSYKILAN REMAJA : Lelaki Memakai Cincin Emas Putih

 
Pengharaman memakai emas bagi lelaki amat jelas hukumnya. Begitu banyak dalil antaranya:

 
Ali bin Abu Talib r.a berkata: “Rasulullah s.a.w. mengambil sutera dan meletakkannya di sebelah kanan Baginda. Kemudian Baginda mengambil emas dan meletakkannya di sebelah kiri, lantas bersabda yg bermaksud: ‘Kedua-dua ini haram buat orang lelaki umatku.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan lain-lain)

 
Dalam riwayat Ibn Majah ada penambahan: “Halal buat orang perempuan.”

 
Nabi s.a.w. pernah melihat seorang lelaki memakai cincin emas, kemudian mencabut dan membuangnya ke tanah. Baginda pun bersabda yg bermaksud: “ Ada antara kamu yang sengaja mengambil bara api dan meletakkan di tangannya!”

 
Setelah Rasulullah pergi, dikatakan kepada lelaki tersebut: “Ambillah cincinmu kembali dan manfaatkannya.”

 
Dia menjawab: “Tidak! Demi Allah, saya tidak akan mengambil cincin yang telah dibuang oleh Rasulullah.” (Riwayat Muslim)

 
Ringkasnya: Halal bagi lelaki memakai platinum dan haram baginya memakai emas putih.

 
~:: Huraian penuh di dlm al-Ustaz isu 04…

 
~:: Bacaan lanjut dapatkan al-Ustaz isu 04..selamat menimba ilmu…
(^ _^)

No comments:

Post a Comment