Thursday, July 12, 2012

Al-Ustaz Isu 02 “Kasih Sayang Allah; Bagaimana mengukurnya?”


Harga : RM 9.00

Apa yg menarik...

ISU : Kasih Sayang Allah; Bagaimana mengukurnya?



“Sesungguhnya, Allah memiliki 100 rahmat…Allah s.w.t mengakhirkan (menangguhkan) 99 rahmat (yang berbaki) utk Dia merahmati hamba-Nya dengan rahmat itu pada hari kiamat.”

Rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t amat luas. Tiada sesiapa yang mampu memberikan kasih sayang seumpama Allah kpd makhluknya. Kasih sayang Allah yg begitu luas dpt kita lihat dgn berterusannya nikmat dan kurniaan Allah kpd hamba-Nya walaupun mereka melakukan sebesar-besar dosa dan maksiat.


TADDABBUR & TAZAKKUR : Iklaskan Diri Sebab Kita Orang Islam


Firman Allah s.w.t dalam surah al-Hajj ayat ke 37, maksudnya: Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kpd Allah, tetapi yg sampai kepadaNya ialah amal yg ikhlas yg berdasarkan takwa dari kamu.


BELITAN IBLIS : Syaitan Golongan Mafia Dalam Kalangan Jin?


Firman Allah dalam surah al-A’raf ayat 16-17, maksudnya:


“Iblis berkata: ‘Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat, (maka) demi seseungguhnya aku akan mengambil tempat menghalang mereka (daripada menjalani) jalan-Mu yang lurus; Kemudian aku datangi mereka dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka, dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur.”


Menurut Ibn Qayyim, maksud ‘jalan yang lurus” dlm ayat diatas ialah Islam ialah; jalan yg membawa kpd Allah s.w.t . Ini bersesuaian dgn hadis yg bermaksud: “Sesungguhnya syaitan duduk (menghalang) anak Adam pada semua jalan.” (Riwayat Ahmad dan an-Nasa’i)


FIQAH ZAKAT : Orang Islam Yang Enggan Berzakat


Allah berfirman yang bermaksud:


“Sesungguhnya, zakat itu hanyalah untuk orang fakir,miskin,amil yg menguruskan zakat,golongan mualaf yg dijinakkan hatinya (dengan Islam), hamba yang hendak memerdekakan dirinya, orang yg berhutang, untuk jalan Allah dan orang yg sedang dalam perjalanan. Ia sebagai sesuatu ketetapan yang diwajibkan Allah. (Ingatlah) Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (surah Tawbah 9:60)


BUAT DIRIKU YG MUDAH LUPA : Usah Bersedih


Allah s.w.t. berfirman dalam surah Ali Imran ayat 139 yang bermaksud:


“Dan janganlah kamu berasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yg akan menimpa kamu), padahal kemulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yg (sungguh-sungguh) beriman.”


RUKHSAH BERMUSAFIR


Rukhsah ialah keringanan dalam beribadah. Ia merupakan sedekah drp Allah buat hamba-Nya.


Rasulullah bersabda, maksudnya: “Hendaklah kamu mengambil rukhsah Allah yang Dia berikan untuk kamu.” (Riwayat Muslim)


Sabda baginda lagi yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah suka kamu mengambil rukhsah-Nya sebagaimana Dia benci kamu melanggar perintah-Nya.” (Riwayat Ahmad)


~::Bacaan lanjut dapatkan al-Ustaz isu 02..selamat menimba ilmu…
(^ _^)

No comments:

Post a Comment