Thursday, July 12, 2012

Al-Ustaz Isu 03 “Menguruskan Anak Tidak Sah Taraf”


Harga : RM 9.00

Apa yang menarik...

KALAM HIKMAH : Anak Amanah Allah



Firman Allah s.w.t. maksudnya:


“Wahai orang yg beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu drp api neraka yg bahan bakarnya ialah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yg kasar , keras dan tidak menderhakai Allah terhadap apa-apa yg diperintahkan-Nya kpd mereka dan selalu mengerjakan apa yg diperintahkan.”
(Surah al-Tahrim 66:6)

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya :


“Perintahkan anak-anak kamu untuk mengerjakan solat ketika mereka berusia tujuh tahun, dan pukullah mereka (sekiranya enggan solat) ketika mereka berusia 10 tahun. Pisahkan tempat tidur mereka (antara lelaki dan perempuan).”
(Riwayat Abu Daud)

MANTAP AQIDAH : Fenomena Takut Hantu


Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah: “Sesungguhnya hantu pernah mereka sebutkan di sisi Umar al-Khattab. Maka beliau berkata: ‘Bahawasanya tidak ada yg mampu utk merubah bentuk aslinya sebagaimana diciptakan Allah s.w.t mula-mula. Namun mereka mempunyai tukang sihir sebagaimana tukang sihir yg ada di antara kalian. Apabila kalian melihat hal itu, maka ucapkanlah azan pada mereka.” Al-Hafiz Ibn Hajar berkata:”Isnadnya sahih.” (Rujuk Fath al-Bari jil.6,hlm.344).


BELITAN IBLIS : Syaitan Lemah Dengan Orang Ikhlas


Allah berfirman yang bermaksud: “Iblis berkata: Wahai Tuhanku, kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hamba- Mu yang ikhlas (yang dibersihkan daripada sebarang syirik).” (surah al-Hijr ayat 39-40)


KUNCI ILMU


Daripada Ibn. Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tegakkanlah saf-saf, sejajarkanlah bahu-bahu kamu, tutupkanlah celah-celah, dan lembutkanlah diri kamu untuk disentuh tangan-tangan saudara kamu. Jangan biarkan celah-celah ntuk dimasuki syaitan. Sesiapa yang menyambung saf, maka Allah menyambungnya dan sesiapa yang memutuskan saf,maka Allah memutuskannya.” (Riwayat Bukhari dan Abu Daud)


Di dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Demi jiwaku yg ada di tangan-Nya, aku melihat syaitan masuk di celah-celah saf, sebagaimana masuknya anak kambing.” (Riwayat Bukhari dan Abu Daud)


Tip Cara Untuk Memperoleh Ilmu.


1. Memohon kepada Allah agar dilimpahi ilmu yg bermanfaat.


2. Bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu dan rindu akan ilmu.


3. Menjauhi diri dari seluruh perbuatan maksiat dengan cara bertakwa kepada Allah.


4. Tidak bersikap sombong dan tidak merasa malu dalam mencari ilmu.


5. Ikhlas dalam menuntut ilmu dan dalam mengamalkannya.


~::Huraian penuh sila rujuk dalam al-Ustaz 03


PANDUAN DOA MAKBUL


“Berdoalah kepada-Ku, pasti Aku kabulkan doamu.” (Surah al-Mukmin 40:60)


Orang yang Allah kabulkan isi hatinya tanpa berdoa


Allah s.w.t berfirman :

“Sesiapa yg disibukkan dengan membaca al-Quran dan mengingati Aku daripada meminta sesuatu daripada-Ku, maka Aku akan memberikannya lebih baik daripada apa yg diminta oleh orang lain. Dan kelebihan perkataan Allah (al-Quran) atas perkataan-perkataan lain adalah seperti kelebihan Allah atas makhluknya.”
(Riwayat al-Tirmizi)

Tip Doa Makbul


Dalam surah al-Anbiya’ antara ayat 73 hingga 90, Allah merakamkan kisah para nabi dan doa-doa mereka yg dimakbulkan. Pada akhir ayat 90 Allah menyenaraikan tiga tabiat serupa para nabi yang menyebabkan doa mereka begitu makbul:


i) Sesungguhnya mereka sentiasa bersegera melakukan kebaikan.


ii) Sentiasa berdoa kepada Kami dengan penuh harapan dan ketakutan.


iii) Sentiasa tunduk patuh kepada Kami.


~::Bacaan lanjut dapatkan al-Ustaz isu 03..selamat menimba ilmu…
(^ _^)

No comments:

Post a Comment