Thursday, July 12, 2012

Solusi isu 44 “ Amar Makruf Nahi Mungkar”


Harga : RM 10.00

(Back dated issues dikira 3 bulan kebelakang dr isu semasa.Harga
RM 9.Tertakluk kepada selagi stok masih ada.)

Apa yg menarik...

ISU : Mencegah kemungkaran dengan kemungkaran?



Kejahatan akan bermaharajalela apabila org baik membisu dan kaku ketika berdepan dgn kemungkaran. Sebenarnya, mrk bukanlah org yg baik. Oleh sebab itu, hukama menegaskan bahawa org yg berdiam diri atas kemungkaran umpama syaitan yg bisu. Orang baik dalam erti kata sebenar ialah orang yang “soleh dan muslih” – baik dan membaikkan.


“Sesiapa drp kalangan kamu yg melihat kemungkaran, maka hendaklah dia megubahnya dgn tangan. Sekiranya dia tidak mampu,maka dia hendaklah mengubahnya dgn lidah. Jika tidak mampu, maka ubahlah ia dgn hati dan itulah selemah-lemah iman.” (Riwayat Ahmad,Muslim dan Abu Daud)


ANALOGI : Ibarat Sebuah Kapal


Realiti ini dinyatakan dlm hadis Rasulullah s.a.w dlm hadis Baginda. Daripada al-Nu’man bin Bashir, Baginda s.a.w bersabda,maksudnya:


“Perumpamaan org yg melaksanakan ajaran-ajaran Allah dan org yg melanggarnya adalah seperti kaum yg menaiki kapal dan belayar di lautan. Sebahagian drp mrk memperoleh tempat di atas dan sebahagian yg lain memperoleh tempat di bawah. Orang yg berada di bawah naik keatas utk mengambil air, mrk mengganggu org yg tinggal di atas. Kemudian org yg berada di atas berkata: “Kami tidak akan membenarkan kamu naik menyakiti kami.’ Lalu org yg berada di bawah berkata: ‘Sesungguhnya kami menebuk lubang pd kapal di bahagian bawah utk mengambil air.’ Kalau mereka menahan ‘tangan’ mereka dan mengcegah perbuatan mrk yg berada di bawah itu, mk selamatlah semuanya, tetapi sekiranya mrk membiarkan shj, mk mrk akn tenggelam kesemuanya.” (Riwayat al-Tirmizi)


Dalam analogi mudah ini, org yg duduk di bahagian bawah kapal ibarat ahli maksiat yg suka melakukan kerosakan. Di bahagian atas pula golongan yg melihat kemungkaran tetapi berdiam diri dan mencegahnya. Jika org yg berada di bahagian bawah kapal membuat lubang di kapal utk mengambil air, ia berisiko menenggelamkan kapal.


Jika kita berada di atas, adakah wajar kita hanya membiarkan shj perbuatan yg bersiko besar itu? Adakah kita hanya selesa menikmati sinaran matahari dan bayu laut dgn tidak mempedulikan keperluan dan perbuatan mrk di bahagian bawah?


Jika maksiat berleluasa, impak buruknya akan turut terkena tempias kpd org soleh. Jika bencana melanda dek Allah murka, org soleh juga tidak akn terkecuali.


Jadi, pilihan yg ada ialah sama ada diam ataupun bertindak.Pilihlah…


KATA DUA : Jgn Terlalu Benci, Jgn Terlampau Sayang…


Bagaimana sikap para pendakwah,pendidik dan pemimpin masyarakat masa kini? Adakah mrk mampu menegakkan yg makruf (kebaikan dan kebajikan) dan mencegah yg mungkar (kejahatan dan keburukan) bermula dgn mengubah sikap diri sendiri kemudian mengubah sikap org lain?


Siapa lg kalau bukan org agama dlm kerajaan yg boleh diharapkan utk menegur pemerintah dgn penuh berhikmah sepertimana yg dituntut oleh Rasulullah s.a.w menerusi sabda Baginda yg bermaksud:”Sesiapa yg ingin menasihati pihak berkuasa mengenai sesuatu perkara, mk jgnlah dia menyampaikan secara terang-terangan tetapi hendaklah dia memegang tangannya dan menyampaikan nasihatnya secara bersendirian.” ( Riwayat Ahmad dan al-Hakim)


Tidak kira sama ada melalui arus dari bawah atau angin perubahan dr atas, golongan agama dari dalam dan luar kerajaan seharusnya bijak menguruskan perbezaan agar masyarakat umum tidak terkeliru membezakan antara kebenaran dengan kebatilan. Jangan terlampau sayang, sehingga membela secara melampau. Dan jgn pula terlampau membenci sehingga ketandusan nilai diplomasi!


ULFAH : Doakan Kebaikan Orang Lain


Diriwayatkan drp Abu al-Darda’,Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud: “Doa seorang Muslim kpd saudaranya secara rahsia dan bukan di hadapannya sgt dimakbulkan. Di sisinya ada malaikat yg ditunjuk Allah. Setiap kali dia berdoa utk saudaranya dgn kebaikan, maka malaikat tersebut berkata(kepadanya): ‘Ya Allah, makbulkan ia dan (semoga) bagimu juga (mendapat balasan) seumpama itu.” (Riwayat Muslim)


~:: Semuanya best dalam Solusi isu 44..jgn lupa beli! ( ^ _ ^)

No comments:

Post a Comment